Sociale media kritisch bekeken

© Prateek Katyal | Pexels

De commerce achter sociale media en de gevolgen

Start donderdag 03 juni 2021
19:30 - 21:30

1 sessie

Prijs

Standaardprijs: 0 euro
Alle tarieven

Waar Bibliotheek Oostende
Wellingtonstraat 17
8400 Oostende

Meer info over de locatie

Begeleiding

Informatie delen op sociale media is leuk. Iedereen kijkt mee en reageert, maar het is niet zo onschuldig als het lijkt.

Met de komst van Facebook en andere sociale media lijkt delen belangrijker dan privacy. Delen is leuk, hip, iedereen kijkt mee en reageert, maar het is niet zo onschuldig als het lijkt. Zo is de aanwezigheid van cookies bijvoorbeeld interessant voor marketingdoeleinden, omdat de server de geschiedenis en inloggegevens van gebruikers herkent en bijhoudt.

Drs. Rob Heyman (onderzoeker iMInds, SMIT, Vrije Universiteit Brussel) ontrafelt sociale netwerken op het vlak van reclame. Hoe maken internetbedrijven winst door het verzamelen van persoonsgegevens? Wie heeft toegang tot alle gegevens die gebruikers online zetten? Wat gebeurt daarmee? En wat zijn mogelijke gevolgen van het feit dat derden toegang hebben tot die gegevens?

We vertrekken van een concreet luik over privacy en reclame en eindigen bij de mogelijks veel grotere gevolgen van personalisatie en van controleverlies binnen een technologie die we dagelijks gebruiken.

Praktisch

Deze activiteit kadert in het project Tegenwind, met financiële steun van Stad Oostende.
Bekijk hier alle coronamaatregelen en wat we ook van jou verwachten:
https://avansa-ow.be/coronamaatregelen

Sessies

  • donderdag 03 juni 2021
    19:30 - 21:30
    Bibliotheek Oostende - Default

Locatie

  • Bibliotheek Oostende Wellingtonstraat 17
    8400 Oostende Toon op kaart

Prijs

  • Standaardprijs
    0 euro

Begeleiding

medewerker UPV

Meer over medewerker UPV

In samenwerking met

  • Bibliotheek Oostende

Meer zoals dit

Deze cursus maakt deel uit van het project Tegenwind